Quin ha de ser el paper dels centres docents quan es pot
aprendre en tot moment i en qualsevol situació?
El paradigma de l’aprenentatge ha evolucionat de l’estructura
estable del segle XX als processos i mètodes ‘líquids’ del segle XXI. Els
avenços tecnològics accentuen el concepte “d’aprenentatge invisible” que
inevitablement qüestiona els models d’educació formal que es continuen emprant
en les aules. Ja no es concep el coneixement com un procés jeràrquic, de dalt
cap a baix, sinó que es comença a desenvolupar el concepte d’aprenentatge en xarxa.
Cal aprofitar la digitalització i el treball en xarxa a nivell personal i social perquè permet personalitzar els
aprenentatges i fer-ho de forma col·laborativa i crítica. No és tan important
l'eina que s'utilitza, sinó tenir clar per a quin objectiu es fa servir i per
això és necessari conèixer diferents
metodologies, diverses maneres d'aprendre, tenir estratègies indispensables en la recerca i selecció de la
informació tals com capacitat de crítica i creativitat.
És precís considerar
l’aprenentatge de les llengües com una competència comunicativa indispensable
en aquest nou context i com un acte de socialització lingüística. A partir d’aquesta manera de
comprendre la comunitat, l’aprenentatge de les llengües s’emmarca en processos
més amplis de socialització, els quals fan possible la participació cívica
plena dels individus.
D’altra
banda, en contextos com el nostre, tota persona és plurilingüe en potència. Cal integrar les competències en diferents
llengües i això comporta per a la comunitat educativa pensar i dissenyar un projecte lingüístic integrador que potenciï de manera real el
plurilingüisme. Des d’aquesta perspectiva,
el treball lingüístic als centres hauria de ser transversal no tan sols entre
les diverses llengües que s’hi ensenyen sinó també a partir de les diverses àrees no
lingüístiques, incorporant el treball per continguts (AICLE) així com
activitats de lectura, d’escriptura o de treball amb documents audiovisuals.
Per últim, cal aprofitar les darreres aportacions de les neurociències per aplicar a les aules nous enfocaments i paradigmes pedagògics que possibilitin als docents mirar la realitat educativa com un tot, vinculat als sistemes familiars, socials, culturals i històrics. En aquest sentit, la pedagogia sistèmica introdueix una visió d’acord amb les perspectives del món que vivim. Els professionals de l’educació han de ser capaços de dissenyar, desenvolupar i generar camps d’aprenentatge mirant la vida, que promoguin el vincle sistèmic en tots els àmbits del marc educatiu i mostrin solucions tant als problemes de conducta com d’aprenentatge.
“El
futuro està oculto detrás de los hombres que lo hacen”
Jacques
Anatole France
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada